Lige til at gå i gang

Projekt Edison er en landsdækkende opfinderkonkurrence og et undervisningsforløb for elever i 6. og 7. klasse. Lærere og elever vil blive guidet gennem en lærerig proces, hvor eleverne skal bruge deres kompetencer indenfor entreprenørskab, innovation og teknologi til at skabe nye løsninger på virkelige problemer.

Projekt Edison afholdes hvert efterår med et nyt tema og samarbejde.

Læs mere om programmet

Tilmedling: https://edison.ffefonden.dk/tilmelding/ 

Mærk din sag - Avocado-Mysteriet

I Mærk din sag - Avocado-Mysteriet skal eleverne finde en mærkesag, og med hjælp fra en række videoer og bogen om Victoria og Verdensmålene, arbejdes der med Verdensmål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion. I materialet indgår danskfagligt tekstarbejde og et entreprenørskabsforløb. 

Materialet ‘Mærk din sag’ tager jer med på en rejse rundt i Danmark og ud i verden. Med udgangspunkt i bogen ‘Avocado-Mysteriet’ skal I arbejde med et af FN’s 17 Verdensmål. Bogen er en del af serien Victoria & Verdensmålene, der er skrevet af Jesper Tornbjerg.

Avocado-Mysteriet handler om Verdensmål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion. I skal lære om et Verdensmål, der har stor betydning for os alle. I skal lære om et Verdensmål, hvor vi alle kan gøre en indsats og skabe forandringer. I bogen skal I møde den 12-årige pige Victoria, der sammen med sin klasse og en masse andre børn har lavet projekter og arbejdet med Verdensmål 12.

Eleverne i Avocado-Mysteriet har alle været på opdagelse i de forskellige temaer. De har oplevet, hvordan Verdensmål 12 er fyldt med både valg og dilemmaer for alle både store og små, unge og gamle. Men eleverne har også mærket, hvordan man sammen kan gøre en forskel, hvis man har en mærkesag og kæmper for den.

Vi håber, at I har lyst til at finde jeres personlige mærkesag - en sag, som I synes er værd at kæmpe for.


NEXT LEVEL
DM i entreprenørskab

Formålet med Next Level er at bidrage til fremtidens værdiskabere ved at fremme udvikling af entreprenørielle kompetencer hos elever fra udskolingen, så vores samfund får flere selvstændige, faglig dygtige, nysgerrige og innovative individer. Dette gør vi ved at give elever og lærere mulighed for at deltage i et entreprenørielt forløb, som udvikler de fire entreprenørielle kompetencer:


Læs mere her:

https://nextlevel.ffefonden.dk/ 

Novel enginering

Kort fortalt handler Novel Engineering om, at eleverne, mens de læser litteratur, er med til at identificere problemer og udfordringer, som karakterne i teksten støder på.
Efterfølgende går eleverne ned i teksten, da de skal skabe forståelse for og underbygge problemet. Miljø, personer, ect.
Herefter starter selve problemløsningen. Eleverne skal nu udtænke og konstruere deres løsninger i par eller i grupper. Dette kan både gøres analogt, digitalt eller kombineret. Husk dog at give feedback i processen, inden eleverne til slut præsenterer deres løsninger.

Guldastronaut

Guldastronaut er et innovationskollektiv, hvis mission er at skabe kreative aktiviteter og workshops for børn i design, teknologi og innovation. Desuden designer vi kompetenceudviklingsforløb for undervisere i samme emner. 

Lav dit eget stop motion studio

Podcast

Mikkel Aslak - CFU Århus, har lavet en række padlets hvor han både samler alle de mange ressourcer der er til rådighed, men kommer også med konkrete forløb.

Eller hør ham på hans youtube kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCy0ZU0eCNoHad1UeE4ZhcOQ 

Læring i det 21. århundrede

Ved Josefine Jack Eiby
Et site fyldt med inspiration målrettet fx:
Digital læring, det 21. århundrede klasserum, kæmpe materialebank, brain breaks, tips og tricks og meget mere!

Skolernes innovationsdag

Undervisningsmaterialet består af 3 forløb; et til indskolingen, et til mellemtrinnet og et til udskolingen. Forløbene er udviklet af os på Clio Online i samarbejde med Experimentarium, og de er alle gratis at bruge.

Hvis du og din klasse ikke har mulighed for at tage på Experimentarium, så frygt ikke! Forløbene kan nemlig sagtens bruges på din skole – og naturligvis også på alle andre dage end lige netop d. 23. marts.  

Gå direkte til forløbene

Stop motion studio

Stop Motion Studio er et stop motion program til iPads, hvor du sammen med eleverne kan lave fantastiske film – et billed ad gangen. Programmet kommer med alle features, når du bruger det via Skoletube og Børnetube.

Brug indholdsfortegnelsen herunder for at navigere i videokurset.

Skoven i skolen

Skoven i Skolen er et undervisningsprojekt om udeskole, som giver lærere og elever mulighed for at flytte undervisningen ud i skoven, til søen, kysten, det åbne land – eller ind i byens rum.

Via hjemmesiden formidler de praktiske ideer til faglig undervisning i natur og kultur - og teoretisk viden om, hvorfor udeskole er vigtigt. Hjemmesiden er en sammensmeltning mellem to tidligere hjemmesider: den praktiske www.skoven-i-skolen.dk og den teoretiske www.udeskole.dk. Derfor de to navne.

Fonden for
Entreprenørskab

Fonden tilbyder en række materialer og aktiviteter til anvendelse i undervisning fra 0.-10. klasse. Fonden støtter også udvikling af nye undervisningsmaterialer med fokus på entreprenørskab. Alle materialer er gratis og frit til download.

Det er inddelt til indskoling, mellemtrin og udskoling.

https://ffefonden.dk/grundskolen/ 

Her et lille udpluk:

Indskoling: Opfinderspirerne, Du og din familie i Balonga, Du er en superhelt.

Mellemtrin: Idevejen - Projekt Edison (årets tema), Udgiv jeres egen digtsamling (et designprojekt), London the most fantastic park, Avocado mysteriet.

Udskoling: Iværksætterunge, Coxar, MatFlip, Bæredygtig transport, Popsangen og musikteknologiens historie.

Papmøbler

Med udgangspunkt i dit eget værelse/rum, skal du lave et møbel af pap.

Danmark har stolte traditioner for brugercentrerede undersøgelser og møbeldesign. Det er denne sans for detaljen og forståelse for materialet du skal bygge videre på. Dette sætter store krav til både finish og konstruktion. Brugeren er i dette tilfælde dig selv. Din første opgave bliver af afdække en møbelrelateret problemstilling ved dit private rum. Det kan være ting du mangler, som lys, siddeplads eller opbevaring, eller ting der kunne trænge til at blive forbedret i stil eller funktionalitet.

lav din egen kuglebane

Alt du skal bruge til denne aktivitet er tomme mælkekartoner og køkkenruller du kan også bruge tomme toiletpapirs ruller. og så er det en god idé at have en rigeligt med tape

lav din egen robot

Robotter behøver ikke at være elektroniske. I kan fint lave jeres en lille robot der hjemme ud af en simpel flytte kasse. Skær huller til hovedet og armene. Pynt den til sidst for at få den til at se lidt sej ud. Udenfor tegner i en bane med x antal felter med noget kridt. lav et start felt og et mål felt. Man koder robotten ved at tegne pile ved siden af banen, der viser ruten robotten skal gå. 



Digital historie

Clio har samlet 6 områder man kan dykke ned i: