Den innovative projektopgave

Projektopgaven er en tværfaglig opgave i 9. klasse, som skal give eleverne indsigt i projektarbejdsformen. Eleverne skal belyse en problemstilling, som de selv er med til at formulere.
Sådan står der på https://emu.dk/grundskole/dansk/projektopgaven?b=t5-t8, men der står også, at så længe der arbejdes efter retningslinjerne, er det frit for den enkelte skole, hvordan arbejdet bliver organiseret.

Derfor vil vi gerne slå et slag for den innovative projektopgave :) Og husk at der kan arbejdes med projektopgaven før 9. klasse!

En innovativ projektopgave fokuserer på produktet, men omdrejningspunktet er stadigvæk den problemstilling eleverne arbejder med. Formålet med en innovativ projektopgave er, at dokumentere et reelt problem/behov i samfundet eller nærmiljøet og løse dette, for at skabe værdi for andre. Det betyder at fokus rettes mod den virkelige verden og samfundet omkring os, så eleverne arbejder med deres og samfundets virkelighed frem for at reproducere en eksisterende viden.


Herunder har vi samlet inspiration til dette, ligesom vi har lavet slides målrettet eleverne.

Den innovative projektopgave - kort fortalt

Til lærerne

Disse slides sætter fokus på den innovative projektopgave.

Kort fortalt

Projektopgaven udskoling til eleverne

Til eleverne

Disse slides er målrettet og skrevet direkte til eleverne

Kom i gang med projektopgaven allerede fra 4. klasse

Bliv klogere, inspireret og få konkrete eksempler på, hvordan Josefine Jack Eiby har arbejdet med projektopgaven allerede fra 4. klasse.
Der kan endvidere hentes en masse super fede skabeloner i nem pdf format, ligetil at printe!!